SENSE GLUTEN o MOLT BAIX EN GLUTEN: nous conceptes a les etiquetes dels aliments
El dia 20 de juliol de 2016, va entrar en vigor el real decret 828/2014 relativa als requisits per a la transmissió de la informació als consumidors sobre l’absència o presència reduïda de gluten en els aliments que pretén facilitar la feina als celíacs: en realitat, es tracta de reduir temps i guanyar seguretat alhora de fer la compra.
Però, és aquesta la realitat?
QUÈ DIU EL REAL DECRET?
Principalment, permet etiquetar productes amb les indicacions “sense gluten” o “molt baix en gluten“ , segons si el producte final conté 20 mil.lígrams per quilo (ppm) de gluten o 100 mg/kg (ppm) respectivament.
El problema és que a nivell mèdic i científic, està comprovat que una persona celíaca tolera fins a un màxim de 20 ppm, no més. Per tan, realment és una normativa que pot crear molta confusió i incertesa als celíacs perquè cal remarcar que un aliment etiquetat amb la declaració “molt baix en gluten” en cap cas és apta per celíacs al contenir més de 20 mg/kg de gluten, encara que el seu màxim sigui 100 mg/kg (ppm).
QUINA ÉS LA LECTURA QUE EN FEM CELÍACS I PROFESSIONALS DE LA NUTRICIÓ?
És evident que, amb aquest real decret, els celíacs continuem amb incertesa i dubtes al moment de fer la compra dels aliments. Perquè necessitem encara ser molt curosos per saber llegir bé el contingut de les etiquetes: no només per si hi ha gluten a la composició del producte final, sinó també per la presència de possibles traces, que pot fer que un producte contingui la menció “molt baix en gluten” però contenir més de 20 mg/kg (ppm).
QUINA ÉS LA PART POSITIVA D’AQUEST REAL DECRET?
Per avançar en un terreny cal crear. I d’una primera edició en surten revisions i modificacions, i així poder esdevenir perfecte. Fa anys que els celíacs lluitem per tenir les coses una mica més fàcils i còmodes, i poder anar una mica més tranquils pel món. I en realitat, s’ha millorat moltíssim d’uns anys enrere fins al present. Per tan, és bo que es creïn normatives i se’n parli, s’analitzin i es valorin per tal de poder-les corregir, i millorar. És positiu que s’intentin definir conceptes. I s’apliquin. I es retoquin. Sempre per avançar.
Per tan, endavant, estem en plena revolució celíacs!
Deixeu un comentari